350 jaar geleden eerste kerkdienst Zuid-Beijerland

Afgelopen maandag 3 mei was het 350 jaar geleden dat de eerste kerk- en doopdienst in Zuid-Beijerland werd gehouden. Dankzij ontvangen documentatie van de heer A. Butterman zijn wij van dit unieke moment op de hoogte gesteld. Dhr. Butterman heeft jarenlang het archief van onze gemeente bijgehouden en is nog steeds geïnteresseerd in de historie en belangrijke momenten van onze gemeente.

3 mei 1671 was dus de dag waarin onze kerkelijke gemeente voor het eerste bij elkaar kwam in een kerkdienst. Hoe deze dienst heeft plaatsgevonden en waar is onbekend.

Voor een beter begrip hoe lang dat geleden is: dat was “maar” 23 jaar later dan het einde van de 80-jarige oorlog die plaatsvond tussen 1568 en 1648. Iets dat wij allemaal alleen maar kennen uit de geschiedenisboekjes.

Wie deze eerste dienst gehouden heeft, daarover hebben we helaas geen informatie. Het was in ieder geval niet de eerste predikant van onze gemeente. De eerste predikant van onze gemeente, ds. Vosmaer, is “pas” op 9 juli 1673 bevestigd. Wat de historie verder nog vermeld, is dat we in die tijd nog kerkelijk bij de gemeente Oud-Beijerland behoorden.