Jimramov 2019

Bezoek Partnergemeente Jimramov
19 september – 23 september 2019

19 september 2019  was het zover:  onze Tsjechische vrienden uit  Jimramov kwamen  weer op bezoek!

Rond 17.00 arriveerde een groep van 31 personen, bestaande uit 20 volwassenen en 11 kinderen.  Zij werden verwelkomd door de partnercommissie en onze tolk Helena. Na koffie, thee of limonade met wat lekkers erbij werden de gastgezinnen geappt en konden we onze gasten ophalen.

Vrijdagochtend om 9.15 vertrokken we met de bus naar Hellevoetsluis. Iedereen gewapend met een flink lunchpakket. Hier aangekomen dronken we eerst koffie met koek en liepen daarna naar lichtschip 12  Noord-Hinder waar werden we verdeeld in drie groepen die alle door een gids werden rondgeleid over het schip. Het was erg interessant om te horen over de functie van lichtschepen.

Vervolgens bezochten we het brandweermuseum. Voor de kinderen was het mogelijk om zich te verkleden als brandweerman en ze konden spelen in een oude brandweerauto. Wij konden ons vergapen aan brandweermiddelen uit lang vervlogen tijden.

Na het brandweermuseum was er de mogelijkheid naar een klein strandje te gaan in Hellevoetsluis of een terrasje in de zon. Rond 16.30 reden we huiswaarts waarna de avond bij de gastgezinnen werd doorgebracht.

Zaterdag stond een bezoek aan de zuivelhoeve in St. Anthoniepolder op het programma.  Daar waren schapen drijfwedstrijden, we kregen een uitleg over de schapen en hoe het drijven gaat en konden ook meekijken hoe de wedstrijd verliep. De Tsjechen waren zeer onder de indruk, veel Nederlanders trouwens ook!

We konden de stallen met koeien bekijken, er waren die nacht 2 kalfjes geboren die nog bij hun moeder lagen en er waren diverse kraampjes met streekproducten. Hierna ging de bus naar Oud-Beijerland waar we in de Dorpskerk luisterden naar een orgelconcert van Alex den Boer.

Commentaar van één van de Hollanders: kippenvel!

Hierna was iedereen vrij om de middag te besteden. Er werd door Oud-Beijerland gewandeld en geshopt. Rond 15.00 ging de bus weer richting Zuid-Beijerland.

Om 18.30 was er de BBQ bij Hugo en Alice. Het was een gezellige avond met elkaar met lekker eten en na het eten traditiegetrouw  de gitaar en het accordeon tevoorschijn gehaald en hebben we nog een aantal liederen met elkaar gezongen.

Wat we naar aanleiding van deze dag vooral terug hoorden van onze gasten was dat ze het zo bijzonder vinden dat er in Nederland zoveel vrijwilligerswerk wordt gedaan, zoals b.v. de gidsen op de Noordhinder.  Dat structureel toegepaste vrijwilligerswerk kennen ze daar niet.

Zondagochtend hadden we een mooie Nederlands/ Tsjechische dienst. Het thema van de dienst was GRENZELOOS wat zeer toepasselijk was op onze vriendschap met Jimramov. Het koor Inspiration zong heel verrassend zelfs een Tsjechisch lied wat door de Tsjechen zeer werd gewaardeerd en door menig Tsjech werd mee gezongen .

Na de dienst was er koffie in de Ark . Het was niet alleen een weerzien met Tsjechische gasten maar ook met Zuid-Beijerlanders die afgelopen jaren in Jimramov zijn geweest maar  geen gasten hebben dit jaar.

Je kunt niet uitleggen hoe de vriendschap tussen de beide gemeenten voelt, je moet het een keer meemaken om het te kunnen bevatten. Mijn eerste bezoek naar Jimramov was in 1997 en sindsdien ben ik een vaste deelnemer aan de reis naar Jimramov en ook als gastgezin.

De zondagmiddag was vrij te besteden, er is een flinke groep naar het strand geweest, het was er prima weer voor, wat dat aangaat hebben we het bijzonder goed getroffen met dit weekend met zijn zomerse temperaturen!

Maandagochtend om 6.00 vertrokken onze Tsjechische vrienden weer naar huis. Na een afscheid in de Ark en de zegen van Antje voor een goede thuisreis waren ze om 21.00 weer thuis in Jimramov.

We  kijken allemaal terug op een paar super gezellige dagen met elkaar!